Stattien kuvaukset - mita mikakin statti tarkoittaa --------------------------------------------------- File kirjoitettu noin 02:00 yolla joten typoista viis, kunhan asia tulee selvaksi. Sehan tassa on tarkeinta kuitenkin. Strenght Fyysinen voima, lihasmassa, yleensakkin se "teho" mika koko olennon kehosta lahtee irti parhaimmillaan tai hetkellisena piikkina. Ihmisen tehon mittaaminen on mahdollista ja normaalilla henkilolla se voi olla hetkettaisesti noin 1000 Wattia. Voima kuvaa kykya tehda enemman tyota lyhyemmassa ajassa eli toimia suuremmalla teholla, aiheuttaa enemman vahingoa, nostaa enemman ja jaksaa tehda asioita jotka vaativat enemman energiaa tai tyota. Mutta voiman takana pitaa olla myos jotain mika sen aiheuttaa eli lihasmassa. Taman takia voima statti vaikuttaa painoon seha myos olennon kestopisteisiin koska hanella on sita enemman lihas kudosta ja "lihaa mita hakata" mita vahvempi olento on kyseessa. Dexterity Napparyys, sorminappyryys, reaktiokyvyt ja aika myos osaltaan. Dex statti kuvaa tarkkaa omien raajojensa manipulointi kykya ja pikku tarkan tyoskentelemisen taitamista esim. Korkealla dexteritylla henkilo hallitsee raajansa suurella tarkkuudella ja voi esim. maalata hienoja pikkutarkkoja kuvia tekematta virheita (kasi ei tarise). Dexterity on myos omalta osaltaan reaktio aikaa ja kykya. Eli nopeutta siina miten vauhdikkaasta olennon keho vastaa johonkin arsykkeeseen. Mutta reaktio aikaan vaikuttaa myos agility. Noin 50% ja 50% dex/agi. Korkealla dexilla sinulla on vakaa kasi ja hyva controlli esim. heitto aseita kasitellessa, siksi dex vaikuttaa hieman taistelussa 'vakaana katena' ja hieman enemman tarkassa heitelyssa jne. Agility kordinaatio kyky, liikkumanopeus, liike, tasapainoaisti, reatiokyky. Agility kuvaa kyky "hyppia ja pommppia" tehokkaasti, eli hallita kehonsa niin etta pystyy suorittamaan jotain monimutkaisempaa kuin kelppa kaveleminen. Agility kuvaa myos silman ja kaden yhteistoimintaa ja kordinaatiota. Osaksi sita kuvaa moys dexterity. Agilitya tarvitsee monimutkaisempien liikesarjojen ja 'manuuvereiden' suorittamisessa kunnialla. Agilitya voidaan pitaa myos kykyna osata ohjata ja kordinoida voima oikealla tavalla jotta saavutetaan paras mahdollinen hyoty, siksi agilitysta tulee myos nopeus. Agility on myos tasapainoaisti ja siihen liittyvat asiat.. korkealla agilitylla varustettu henkilo osaa liikkua tehokkaammin vahemman itseaan rasittaen, siksi agility vaikuttaa myos endurance pointseihin. Constitution Kunto, elinvoima, kykyjatkaa, toipua, kestaa ja palautua. Constitution kuvaa osaksi sita miten hyvin olennon keho kestaa pitempi aikaista rasitusta tai vaikka tautia vastaan, osaksi samoja asioita paallekkain kuvaa myos sturdiness. Hapenottokyky ja palautumis nopeus on myos osaksi kiinni constitutionista, ja siksi con on siis suurin yksittainen tekija endurance pointseissa. Hyvalla conilla varustetun olennon keho rasittuu hitaammin ja siten "jaksaa" pitemmalle. Conia voidaan myos pitaa eraanlaisena elinvoimana ja vitaliteettina mika olennolla on, se on se energia olennon sisalla mika pistaa sen toimimaan kavelemaan ja vaikka taistelemaan, ja miten pitkalle olento sita jaksaa. Sturdiness Kehon rakenne, kovuus, sietokyky, vastustuskyky, kivunsieto. sturdiness kuvaa sita miten vankasti ja lujatekoisesti olento on rakennettu mita hanen kehonsa kestaa ja kuinkapaljon se antaa periksi. Sturdinessilla vastustetaan kaikkea tulevaa vahinkoa ja se on kyky sietaa asioita esim ymparillasi olevaa purevaa pakkasta. Mita kovempi sturdiness sita enemman siedat, kestat ja pystyt jattamaan huomiotta ilman etta se aiheuttaisi 'vajausta' muissa toiminnoissa, tai etta asian takia menisi energiaa hukkaan. Esimerkiksi haltijat ovat hentorakenteisia, mutta silti hyva kuntoisia, he eivat sieda kipua tai fyysista vahinkoa niin hyvin kuin vaikka kaapiot, mutta voivat silti juosta maratonin siina missa muutkin. Size Koko, olennon koko olemus ja massa. Tama pitaisi olla suht selva, koko on yksikertaisesti sita miten paljon tavaraa ja massaa olennosta loytyy. Koosta lasketaan paino/pituus, mutta koska eri rodut ovat hieman eroa vaisia pituuden/painon suhtee tulee pienia boonuksia tai miinuksia joillekkin roduille kaavoihin. Intelligence Alykkyys, mielen teravyys, looginen paattely kyky, ennakointi kyky intelligence on kyky yhdistaa asioita paatella ja tehda ratkaisuita jotka perustuvat kasilla olevaan dataan. Alykkyytta voitaisiin kuvata myos mielen "selveydeksi" kuinka hienosti olento kykenee analysoimaan hanelle eri lahteista tulevaa dataa ja sen kautta tekemaan paatoksia ja ohjaamaan tata datavirtaa uusiin kohteisiin, yhdistelmiin ja ratkaisuihin. Power Mahti, tahdonvoima, stressin sietokyky, mielen lujuus, itse suggestio kyky Poweria tarvitsee lahes kaikessa, koska taysin tahdonvoimaton olento ei kykene juuri mihinkaan. Power on samaa mielelle ja henkisille asioille kuin strenght on fyysiselle keholle. Se on siis teho jolla mieli voi toimia kun sita pusketaan eteenpain tai se voimakkuuden aste/paine minka olento voi mielessaan jollekkin asialle omistaa. Tahdonvoima auttaa kestamaan ja jaksamaan, siksi power on mukana hp:ssa ja ep:ssa. Mutta tarkein power on ilmanmuuta loitsijalle, magian kasittely sen ymmartaminen ja taivuttaminen tahtoonsa vaatii tahdonvoimaa, paljon sita. Siksi power vaikuttaa eniten juuri sp:hen. Wisdom Viisaus, intuitio, vaisto, ehka myos kyky ymmartaa asioita ja tehda paatelmia jotka eivat aina perustu kiistattomaan ja ra'an puhtaaseen dataan. Wisdom on kyky paatella asioita siten etta niista on hyotya tai paatelmilla olisi paras vaikutus jonkin asian kannalta. Viisaus on kyny neuvvoa, nahda kokonaisuuksia ja tilanteita. Viisauteen kuuluu osana tutkimine pohtiminen ja asioiden kyseenalaistaminen, Viisas tekee ratkaisunta perinpohjaisemmin kuin vain huppualykas joka analysoi datan ja tekee paatelman. Viisas uskaltaa arvata ja ehka uskoa ja olettaa. Charisma Karisma, ulkonako, viehatysvoima, vetovoima, charismaan liittyy paljon pelkalla kauniilla ulkokuorella et kauan pysty ketaan savayttaman, mutta charisma on "sita jotain" Charisma kuvaa ulkomuotosi kauneutta, ja sita kuinka viehattavalta ja puoleensavetavalta muista tunnut. Charisma vaikuttaa reaktioihin, jos kadulla tulee vastaan alaston 90 vuotias hirvean nakoine haiseva mummo niin useimmilta lentaa laatta ja kukaan ei taatusti tekisi mitaan tuon kurjan olennon eteen = huonot reaktiot. Sen sijaan jos paikalle vaihdetaan nuori hehkea kaunis neito joka viela kayttaytyy puoleensavetavasti ja karismaattisesti niin aika moni ainakin kuuntelisi mita hanella on sanottavaa = hyvat reaktiot. Charisma on sinun persoonasi voima ja kyky ilmaista itseasi, seka osaksi kyky manipuloida toisia tunteiden kautta ja eraanlainen empaattinen vaisto. Sepasiita tassa on selostettuna kaikki statit ja mita mikin todella tarkoittaa ja mita silla ajetaan takaa.. Jos milla tahansa olennolla jokin naista stateista on 0 se tekee seka teoriassa etta kaytannossa olennosa toimintakyvyttoman (statit ollessa size jopa olemattoman =) ) Elavilla olioilla ja henkiloilla on toki muitakin ominaisuuksia ja eriskummalisuuksia mita ei ole tassa erikseen loukiteltu johonkin stattiin kuuluvaksi, useita stateista voisi jakaa eteenpain viela pienempiin osiin mutta se tuskin on hirvean tarpeellista silla nama 10 kattavat jo paljon. Duunailen viela niita hp, sp, ep height weight kaavoja hieman uusiksi ja seen niista monimutkaisemmat, sitten yritan tuneta racet oikein etta niista joskus tulisi valmistakin leipaa. Toivottavasti tallviikolla net sitten ehtisi. jep - Ondoval